Opening: Executieve functie ‘ Landkaart’

Beste ouders en verzorgers,

 

Vandaag hebben we de executieve functie ‘ landkaart’ geopend. Deze staat de maand oktober centraal op school.
 

Landkaart
De komende weken werken wij in de klas aan de executieve functie werkgeheugen.
De plaat die we hierbij gebruiken is de landkaart.
Wat houdt het werkgeheugen in? (Eerder aangeleerde) informatie in je geheugen houden, bewerken en toepassen in verschillende situaties. Dus als ik bijvoorbeeld tijdens de spellingles heb geleerd hoe ik erachter kan komen of aan het einde van een woord een d of een t staat. Kan ik deze regel dus in alle situaties gebruiken wanneer ik een woord, zin of verhaal moet schrijven. Dit gebruik ik niet alleen tijdens de spellingles want ik wil deze woorden altijd goed kunnen schrijven.
Hulpzin: ’Zet het op je landkaart!’

Iemand met een zwak werkgeheugen:
* hebben moeite met het onthouden van instructies
* vergeten wat ze wilden zeggen
* hebben moeite met het inslijten van regels en afspraken
* vergeten opdrachten of delen daarvan
* vergeten materiaal mee naar school te nemen
* vergeten huiswerk in te leveren
* vragen om herhaling
* hebben moeite met automatiseren
* hebben moeite met het leggen van verbanden tussen nieuwe en al aanwezige kennis * raken spullen kwijt
* leggen spullen op een verkeerde plek
Het versterken van het werkgeheugen:
– Houd de instructie kort.
– Houd een vaste structuur aan.
– Visualiseer de instructie.
– Vraag de leerling om te herhalen wat je hebt gezegd. – Gebruik signaalwoorden ‘Let op!’, ‘Dit is belangrijk!’. – Zet taken op het bord.
– Zorg voor herhaling.
– Bied één onderwerp of strategie aan.
– Laat leerlingen een onthoudschrift aanleggen.
Oefenen met een spelletje:
Kwartet
Memory
Mijn tante ging op reis en nam mee ... Wat ben ik
Woeste muiterij
Zeeslag
 

komende weken werken wij in de klas aan de executieve functie werkgeheugen.
De plaat die we hierbij gebruiken is de landkaart.
Wat houdt het werkgeheugen in? (Eerder aangeleerde) informatie in je geheugen houden, bewerken en toepassen in verschillende situaties. Dus als ik bijvoorbeeld tijdens de spellingles heb geleerd hoe ik erachter kan komen of aan het einde van een woord een d of een t staat. Kan ik deze regel dus in alle situaties gebruiken wanneer ik een woord, zin of verhaal moet schrijven. Dit gebruik ik niet alleen tijdens de spellingles want ik wil deze woorden altijd goed kunnen schrijven.
Hulpzin: ’Zet het op je landkaart!’

Iemand met een zwak werkgeheugen:
* hebben moeite met het onthouden van instructies
* vergeten wat ze wilden zeggen
* hebben moeite met het inslijten van regels en afspraken
* vergeten opdrachten of delen daarvan
* vergeten materiaal mee naar school te nemen
* vergeten huiswerk in te leveren
* vragen om herhaling
* hebben moeite met automatiseren
* hebben moeite met het leggen van verbanden tussen nieuwe en al aanwezige kennis * raken spullen kwijt
* leggen spullen op een verkeerde plek


Het versterken van het werkgeheugen:
– Houd de instructie kort.
– Houd een vaste structuur aan.
– Visualiseer de instructie.
– Vraag de leerling om te herhalen wat je hebt gezegd.

– Gebruik signaalwoorden ‘Let op!’, ‘Dit is belangrijk!’.

– Zet taken op het bord.
– Zorg voor herhaling.
– Bied één onderwerp of strategie aan.
– Laat leerlingen een onthoudschrift aanleggen.


Oefenen met een spelletje:
Kwartet
Memory
Mijn tante ging op reis en nam mee ... Wat ben ik
Woeste muiterij
Zeeslag

63347E53-1AA5-4F91-8B21-5D672F90A505 63347E53-1AA5-4F91-8B21-5D672F90A505