Executieve functie ‘De toerenteller’

Januari zijn we goed gestart met de executieve functie: De toerenteller.

 

De executieve functie waar we de komende weken mee gaan oefenen is de ’Emotieregulatie’. Het instrument ‘Toerenteller’ van de boot gebruiken we om dit visueel te maken. 
Soms is het even nodig om terug te schakelen, om emoties af te laten zakken. Op deze manier kun je voorkomen dat de emoties je gedrag gaan beheersen. Dit betekent niet dat je je emoties uitschakelt, het betekent dat je op een goede manier omgaat met je emoties. 
Emotieregulatie is dan ook het vermogen om je emoties te reguleren om doelen te realiseren, taken te voltooien en gedrag te contoleren en te sturen. Hier gaan we de komende weken tijdens de lessen, het buitenspelen en andere schoolse activiteiten aandacht aan besteden.

Hulpzinunit 1 de zin: ’Ik blijf kalm’ en in unit 2 ’Ik houd mijn hoofd koel’.
Om deze executieve functie uit te beelden doen we de volgende handeling: ’Sta stevig (met de voeten op schouderbreedte uit elkaar), breng de beide handen van borsthoogte op een rustig tempo naar beneden langs het lichaam en blaas tegelijkertijd uit.’

Iemand die moeite heeft zijn emoties te reguleren:
* reageren heftig op (relatief kleine) gebeurtenissen.
* raken overspoeld met emotie.
* maken zich overdreven druk of ongerust.
* hebben moeite om zichzelf te herpakken als iets fout gaat.
* hebben moeite met kritiek.
* blijven in een emotie hangen, waardoor verder handelen in de weg staat.
* kunnen slecht met teleurstellingen omgaan.
* vertonen ongeduldig gedrag.
* kroppen emoties op.
* raken gemakkelijk in conflict.

Versterken van emotieregulatie

– Spreek met je groep over emoties: “Welke zijn er? Hoe herken je ze bij jezelf en een ander?” Gebruik hierbij emoticons.
– Leg emoties en gedrag uit met behulp van het GGGG-model.
– Geef feedback op de emoties die je bij je leerlingen ziet.
– Bereid leerlingen voor, door te bespreken wat ze kunnen verwachten.
– Bespreek met leerlingen wat je kunt doen als je je overweldigd voelt. Welke andere (positieve) keuzes kan hij/zij maken?
– Geef kinderen een ‘cool down’ plek.
– Vermijd stressvolle situaties, zoals te weinig tijd om opdrachten af te maken.
– Help je leerlingen hun gevoelens te herkennen door gebruik te maken van een gevoels- of emotiemeter.

Oefenen met een spelletje:
4 op ‘n rij
Dokter bibber
Ganzenborden
Koehandel
Levensweg
Mens erger je niet
Monopoly
Pesten met kaarten
Toren van Pisa
UNO
Zeeslag

758CF50E-5048-42C5-BB35-0AFC3409F461 758CF50E-5048-42C5-BB35-0AFC3409F461